Jika
anda bukan seorang wanita yang mengikuti perkembangan semasa dalam
fesyen dan trend gaya hidup terkini, anda mungkin tidak pernah membaca
blog Refinery29. Tidak mengapa – kerana syarikat itu sebenarnya lebih
popular daripada apa yang anda tahu. Sehingga 2013, pembaca blog
tersebut telah mencecah 8.5 juta pelawat sebulan, malah ada yang
menganggarkan mungkin lebih daripada itu!
Berdasarkan
pemerhatian, boleh dikatakan ada 5 resepi kejayaan yang boleh
dipelajari daripada kisah kejayaan pengasasnya, iaitu Justin Stefano dan
von Borries.
1. Bina Kredibiliti Dalam Pasaran Baru
Ketika
mula-mula membangunkan Refinery29, mereka tidaklah mengharapkan sesuatu
yang hebat. Demi mencari ilmu dan nasihat, mereka telah berjumpa dengan
orang dalam industri fesyen, tokoh-tokoh di kalangan pereka fesyen dan
peruncit seperti Steven Alan, yang turut menjadi pelabur pertama mereka.
Mereka menghabiskan berjam-jam untuk mencari butik-butik persendirian
di sekitar New York demi mempelajari dan memahami selok-belok bidang
yang akan mereka rangkumkan dalam blog mereka.
Malah, menurut seorang professor dalam pemasaran fesyen di Parsons The New School For Design, “mereka
bermula sebagai pelajar-pelajar saya 2 – 3 tahun lepas. Kini (keadaan
berubah di mana) seorang pelajar fesyen adalah ketinggalan jika tidak
mengenali mereka.” Sampai begitu tahap yang telah dicapai mereka.
2. Bermula Perlahan dan Steady
Apa
yang mengagumkan para pakar fesyen dan pemasaran di luar sana, pengasas
Refinery29 ini bermula dengan tenang dan tidak terburu-buru untuk
meningkat naik nama blog mereka. Bagi mereka, langkah untuk bermula
adalah kerja keras, pelanggan, fokus dan masa. “Jika bermula terlalu
pantas sedari awal, dibimbangi amat sukar untuk bertahan,” ujar Massoumi
pengasas ZocDoc.
Tetapi, untuk kekal
dengan ‘cara perlahan’, para pengasas perlu mempunyai satu misi dan
‘satu kepala’ dengan cara tersebut. Refinery29 telah kehilangan salah
seorang rakan kongsinya, Jonathan Forgang, setelah hanya 3 bulan
bersama. Dengan ikatan dan kesetiaan, sehingga sekarang Stefano dan von
Borries masih bekerja bersebelahan dan masih bercuti bersama. “Dunia
usahawan ini seperti sebuah perkahwinan,” ujar Massoumi lagi.
3. Tahu Apa Yang Anda Tak Boleh Buat
Mereka
telah menjana pendapatan dengan pengiklanan dan e-commerce. Tetapi
percubaan mereka untuk melakukan di luar bidang mereka dengan melibatkan
diri dalam kontrak perniagaan dengan pelbagai inisiatif, akhirnya
menemui kegagalan. Apabila sesuatu itu sudah kelihatan untuk tidak
berjaya, sudah sampai masanya untuk ia ditarik balik.
Media
digital nampaknya lebih mudah dan memberikan pulangan kepada mereka
berbanding cara yang lain. Pengajarannya, kembali kepada asal apabila
sesuatu yang baru apabila dicuba, tidak berakhir dengan baik.
4. Tahu Apa Yang Kita Mampu Lakukan Dengan Terbaik
Dengan
lebih banyak artikel dan isi kandungan termasuk video, pendapatan
pengiklanan mereka naik dua kali ganda. Apa yang mereka lakukan adalah
fokus kepada kualiti, dan tidak mementingkan sangat view pelawat yang
tinggi bagi satu-satu artikel. Mereka berjaya kerana menjadi sebuah
media pengiklanan, berbanding menjadi sebuah perniagaan seperti yang
lain. Kerana itulah kekuatan mereka. Fokus kepada kekuatan utama adalah
tunjang untuk lebih melangkah jauh. Untuk melakukannya, bukan mereka
berdua sahaja yang terlibat. Mereka juga mempunyai ramai penulis
berkaliber yang turut sama menyumbang kepada artikel blog tersebut.
5. Kemudian Cari Masa & Tempat Terbaik Untuk Berlari
Dua
orang pengasas ini dan para pelabur Refinery29 bersetuju bahawa lanskap
pada masa kini adalah berbeza berbanding New York pada tahun 2005.
Sekarang, pesaing dalam bidang media fesyen adalah terlalu banyak
seperti BuzzFeed, PolicyMic dan Bustle.com. Jika mereka terlambat
melancarkan blog mereka, pasti mereka dikalahkan dengan situasi atau
pesaing masa kini.
Tiada cara
saintifik untuk menerangkan bilakah masa dan tempat terbaik untuk
bermula. Mereka menasihati agar teruskan kekal fokus pada apa yang
terbaik kita semua mampu lakukan. Bagi mereka, mereka handal dan
berkebolehan dalam penulisan ilmiah atau ‘content’.
Semoga 5 tip ini memberikan nasihat terbaik kepada para blogger mahupun usahawan online yang membaca artikel ini.
No comments:
Post a Comment